vrijdag 29 mei 2015

Sentimentel Friday!!

Mode 

Vandaag gaan we terug in de tijd om de kledingstijl van toen te bekijken.

Toen ik nog op de lagere school zat was de mini-mode helemaal hot.Zelfs mijn moeder liep in mini-rokken. Zij kon heel goed overweg met de naaimachine dus al onze kleding werd door haar zelf genaaid. Patronen haalden we uit de Knip en de Marion, ook in de Libelle en de Margriet stonden naai-haak-en breipatronen.


Die jurkjes met zo'n flairmouw hebben wij ook gehad, die van mij was paars met kanten ruches middenvoor, was mijn kerstjurk dat jaar.
Hot pants, helemaal hip en natuurlijk een gehaakte poncho, in geel/rood!!


In de winter droegen we een bontmuts (nepbont, hoor)We staan nog met z'n viertjes op de foto met allemaal een megamuts op ons hoofd;-)) Tja toen waren de winters nog koud.
Jongens droegen een schaatsmuts à la Ard en Keesie!!
Ik had een blauw manteltje en mijn moeder naaide er een witte bontrand langs, zo was ik toch helemaal volgens de laatste mode gekleed.

Maar dan ga je naar de Mavo en wil je geen zelfgenaaide kleding meer aan. In de brugklas was de "soulbroek", strak van boven met heel wijd uitlopende pijpen helemaal in, ik had een grijze, volgens mijn moeder was het een herenbroek omdat de sluiting andersom zat maar dat boeide mij niets.




O,ja en de broekrok is ook nog mode geweest, waren dames heel blij 
mee,makkelijk voor op de fiets.


Bij de soulbroek droeg je de schoenen van rechtsboven, het waren van die zware klossen met brede neuzen.
Klompjes heb ik ook nog gedragen, zo grappig dat je toch allerlei dingen uit de mode van toen weer terug ziet komen.
Manlief droeg Roots toen we verkering kregen, kennen jullie die nog???
En die "Jezus"sandalen die haalden we bij zo'n hippiewinkel, waar je ook kaftans en wierook kon kopen. 
Vanaf de tweede klas sloeg ik om en wilde ik alleen maar hele strakke spijkerbroeken. We maakten ze zelf nog strakker door de naad in te nemen en dan liggend op bed aantrekken. Sommige gingen zelfs in bad met hun spijkerbroek ;-))
Ik pikte een mega wijd overhemd uit de kast van mijn vader en liep, op die slippers of geitenwollen sokken in leren klompen rond. Natuurlijk met een pukkel als schooltas!!


Belangrijke accessoires in mijn tienertijd, Patchoulli, je stonk een uur in de wind! En die leren haarpinnen met een houtje.
De kettingriem vond ik zo cool,voelde mij daar heel trendy mee.

Nou, oma kan nog wel uren door kakelen over vroegahhh maar ik brei er een eind aan, volgende week terug in de tijd met muziek.

Fijn weekend!!!

19 opmerkingen:

  1. Wat grappig om te zien dat sommige dingen van toen nu in aangepaste vorm weer terug zijn. Zelfmaakmode in de pubertijd kon echt niet.
    Datzelfde merkte ik toen mijn dochter eind van de basisschool zat. Opeens wilde ze mijn zelfgenaaide kleding niet meer.

    Heerlijk bericht.

    Fiijn weekend, Margaret

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heerlijk herkenbaar, Linda!
    Maar dat je het allemaal nog zo goed weet dat je erover kunt schrijven...
    Ook ik pikte kleren uit de kast van m'n vader. Zo heb ik eens een hele grote trui van hem definitief 'overgenomen'...
    Ik droeg ook klompschoenen, en ja ... de broekrok!
    Maar Patchoulli? Dat is voor mij onbekend.

    Fijn weekend, Linda!

    Groetjes, Elizabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  3. oh wat gaaf en zooooo herkenbaar toch leuk dat zoals de poncho weer terug is ik had de mijne in rood wit blauw jaren bewaard tot voor een paar jaar terug , weg ermee en nu nu is het weer helemaal hip :))
    Heerlijk blogje THANKS

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Whahaha wat een lekker ding ben je toch. Zo zie je maar weer dat jij omdat je een paar jaar ouder als mij bent de mode heel anders beleefd hebt.
    Mijn moeder was niet handig met de naaimachine...
    Wat ik me nog kan herinneren zijn van die coltruien die ik niet prettig om mijn nek vond (doe ik nog steeds niet aan ;)), heb idd wel oranje/bruine combo's gehad. Maar vooral veel leuke fleurige jurkjes gedragen in mijn jeugd. Klompjes had ik ook, rood met blauw. Later ook de echte boerenklompen aan gehad met geite wollen sokken in mijn lagere schooltijd. Als ik me eigenlijk goed bedenk ben ik in feite nooit echt naar de nieuwste mode gekleed geweest en nu nog steeds niet hihihi. Ik vertik het eigenlijk en loop lekker in knalkleurige Tante Betsy jurken als het gros van Nederland in pasteltinten loopt hihihi.
    Maarreh leuk om even met je mee te zijn geweest back in time. Knuff!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hilarisch echt ! Zo een muts had ik ook. En witte klompjes, volgens mij waren ze zelfs exact hetzelfde als op de foto. Wat ik me ook kan herinneren: ribbroeken met een gekleurd naadje in de zijkant. Ik had een paarse met een wit streepje... en nep-roots.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Heerlijk, zo'n nostalgische blog, ik heb er weer van genoten! En een deel herken ik zeker!
    Groetjes,
    Akkelien

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Oh geweldig!!! Mooi ook! Ik heb nog patchoulli wierook en ruik dat nog wel eens graag :)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Leuk weer Linda! En leuk om te lezen wat het allemaal oproept bij iedereen. Net als mijn jeugdfoto gisteren op IG. Heerlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. o ja heel herkenbaar ,lang geleden alweer ,maar weet het nog goed hoor zo leuk en ja die bontmutsen ,en wijde broeken ,

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Herkénbaar!!! Leuk!!!
    Sommige dingen zijn volgens mij nét vóór mijn (bewuste) tijd, maar ik herken de bontmuts, de witte klompjes met gaatjes (daar was ik zo blij mee), de ketting-riem en de Knip.... Ohhh, wat heeft mam daar veel uit gemaakt voor mij en mijn zusje. Ik was braaf; tot ver op de middelbare school mocht mam dingen voor mij naaien. Behalve spijkerbroeken. Zelfgemaakte spijkerbroeken waren niet cool! :-))))

    BeantwoordenVerwijderen
  11. hahaha en ooooooh wat dacht je van de schoudervullingen en strikken in het haar whihihi
    En help ja die broekrok ik vond ze afschuwelijk net als de bermuda, ieuwwww
    X Es

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Alles wat jij toont, heb ik gedragen.

    Heel herkenbaar!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Geweldig al dit jeugdsentiment! Ik herken er veel van :) Leuk om te lezen.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Patchoulli ik heb het nog steeds en in Angel zit het ook (een van mijn favorieten). Ik mis de kleppers nog bij de schoenen. van die rode met een riempje boven op, die had ook iedereen aan. Roots, ja die had ik ook. En nee ik kreeg geen louis spijkerbroek, dat vonden mijn ouders te duur. Balen hoor!!

    Lieve groet,dinah

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ik was nu ook benieuwd geworden naar je kledingperikelen. Ook allemaal herkenbaar. In mijn tijd had je de tuinbroek en vierde de emancipatie hoogtij dus zagen de vrouwen er bij tijd en wijle ook uit als mannen. Gelukkig is dat allemaal weer een beetje afgezwakt want ik ben dolblij met mijn jurkjes. groetjes Sandra

    BeantwoordenVerwijderen

  17. I really like and appreciate your post.Thanks Again. Keep writing.
    ghost mannequin

    BeantwoordenVerwijderen

Superleuk als je een reactie achterlaat, liefs Linda

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...