vrijdag 5 juni 2015

Sentimentel Friday!!

Muziek

Vandaag terug in de tijd met de muziek uit mijn jeugd.
Op jonge leeftijd wordt je beïnvloed door de muziekkeuze van je ouders.
Mijn vader hield oa. van James Last, Jim Reeves, Perry Como,Mahalia Jackson.
James Last vond ik vreselijk en ook van de Nederlandse muziek zoals Nico Haak, Corry en de Rekels, Vader Abraham was ik niet erg gecharmeerd.


Toen ik een radio/cassetterecorder kreeg, kon ik eindelijk mijn eigen muziek opnemen.
Elke vrijdag naar de platenzaak om de top 40 te halen en dan kijken welke nummers ik wilde opnemen.
Op zaterdag was de top 40 en dan maar hopen dat de diskjockey niet te veel door het intro heen zou kletsen.

Op mijn kamer hingen toen ik een jaar of tien was posters van de Jackson5(6) en The Osmonds.


Maar op de mavo veranderde mijn muzieksmaak alweer snel.
Ik verslond de Popfoto en mijn eerste single'tjes waren van The Three Degrees en Abba. Mud, de Baycityrollers, Stevie Wonder, Queen.
Heerlijk, ik kon niet zonder mijn muziek.


Toen ik een jaar of 14 was, veranderde mijn smaak wel weer wat. De tijd van de geitenwollen sokken en leren klompen uit het vorige blog ;-))
Ik vond Santana, Bob Marley, Fleetwood Mac, The Eagles, Chicago, Boston super en kan nog steeds helemaal uit mijn dak gaan als ik hun oude nummers hoor!!
Samen met mijn zus zat ik op dansles en leerden we de moves uit de film Saterday Night Fever!!


Hebben jullie dat ook dat je bij bepaalde nummers nog zulke bijzondere herinneringen hebt?
Ik weet nog goed hoe ik, terwijl het nummer Islands in the stream van Dolly Parton en Kenny Rogers op de wekkerradio speelde,ik onze dochter voor het eerst in mijn buik voelde bewegen. 
En als ik de nummers van Supertramp en 10CC hoor, denk ik gelijk aan onze eerste vakantie samen in Luxemburg.
En de muziek van de film Grease, mij weer terug brengt naar de werkweek van school in Schoorl. Tot diep in de nacht meegalmen met Hopelessly devoted to you, oehoehoeeee!!!


Mijn muzieksmaak is heel breed, van musical tot klassiek, van vikingrock tot pop, ik kan van veel soorten genieten, vaak naar gelang mijn stemming!!

Wat was vroeger jullie favoriete muziek??

 Fijn zonnig weekend!!!



29 opmerkingen:

  1. Alles wat je daar noemt is voor mij zo herkenbaar, heerlijk.
    Bij mijn ouders was Nederlandstalig favoriet, vreselijk vond ik het.
    Ik luister nog steeds het liefst naar muziek van toen...Golden Earring, Queen, ABBA, Fleetwood Mac enz
    Zou trouwens niet weten wat nu in is, want ik heb nooit de radio aan...
    Oww ja TOPPOP, met Ad Visser haha geweldig daar ging je voor zitten ! Popfoto die werd verslonden.
    Heerlijk zo even terug in de tijd.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik moet trouwens meteen denken aan geuren van toen. Badedas,(kreeg je zo'n spons bij met een gleuf erin) FA en natuurlijk de geur van Nivea :-) Die nu helaas anders ruikt
      En van die zoete -water met een smaakje- drankjes
      Je eerste biertje Shanty was de naam dacht ik, en....ok ik draaf door LOL

      Verwijderen
    2. Ha,ha zo in je sas met Badedas, geweldig!!

      Verwijderen
    3. Hier kun je ook veel vinden over "vroeger" Zo leuk :-)
      https://www.facebook.com/nederlandvanvroeger?fref=nf

      Verwijderen
  2. Terugkijken naar al je muziekfavorieten en alle veranderingen daarin. Leuk dat heel veel van die muziek nu wordt gerecovered en dat veel van die muziek ook nu nog steeds wordt gedraaid.
    Ik hoorde dat de muziek die rond je 20e je favoriet is ook jaren later je favoriete muziek blijft. Is dat bij jou ook zo?

    Fijne dag, Margaret

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja,dat klopt inderdaad wel Margaret maar soms vind je bij het ouder worden ook weer andere muziekstijlen die je dan meer passen. Maar de Golden Oldies blijf ik wel trouw hoor!!

      Verwijderen
  3. Wat een heerlijke 'serie' is dit toch...
    Ik was ook weg van Jim Reeves, en ik vind het nog steeds mooi!
    Ik draaide vaak muziek als ik zat te leren of als ik een boek las..
    Als ik nu de nummers weer hoor, kan ik de sfeer van het boek weer helemaal voelen!
    Maar de laatste 10 jaar luister ik heel weinig muziek, soms pianomuziek ...
    Ik geniet van de stilte en de geluiden uit de natuur.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Een leuke serie heb je op vrijdag! Veel herkenning ook weer voor mij.
    Ik weet ook nog dat ik dan zo blij was als de tekst van mijn favoriete nummer in de popfoto stond. Vandaag de dag staat gewoon alles op 't internet!
    Groetjes en fijn weekend,
    Akkelien

    BeantwoordenVerwijderen
  5. tjee wat gaaf is dit ja ik heb ook liedjes opgenomen met mijn eigen cassettebandjes hoe anders is het allemaal nu !!
    De muziek van jou daar kon ik me ook wel in vinden al waren in mijn tijd piratenzenders ook heel hot !!
    En Albert west nu helaas overleden daar had ik ook lp's van en bandjes
    Leuk weer Linda Fijn weekend

    BeantwoordenVerwijderen
  6. tjee wat gaaf is dit ja ik heb ook liedjes opgenomen met mijn eigen cassettebandjes hoe anders is het allemaal nu !!
    De muziek van jou daar kon ik me ook wel in vinden al waren in mijn tijd piratenzenders ook heel hot !!
    En Albert west nu helaas overleden daar had ik ook lp's van en bandjes
    Leuk weer Linda Fijn weekend

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Owww... Mijn ouders hielden van Duitse schlagers... Freddy Quinn, Roland Kaiser....
    Daar heb ik nog wel een tik aan over gehouden :-)))))

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Vooral d tijd van plaatjes luisteren via de koptelefoon bij d V&D of bij de plaatselijke platenzaak, geweldig!!
    Wat dacht je van Luv en de Dollydots hahahaha
    Bryan adams en Joey Cocker en natuurlijk Sinead o Connor

    leuk leuk leuk op naar de volgende vrijdag.....

    X Es

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Zo fijn hoe muziek in een flits een herinnering op kan roepen. Of gewoon een fijn gevoel, zonder dat je er een specifieke herinnering bij hebt. Of een bepaalde emotie of periode oproept alleen al door de eerste paar tonen. Leuk om te lezen welke muziek dat voor jou doet Linda.
    Ik zou zo niet één artiest kunnen noemen. Het zijn er zoveel waar ik blij van wordt. En soms ook verdrietig. XXX Brigit.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Oh ja ook weer zo herkenbaar. Ik houd helemaalniet van NL muziek maar laatst kwam er een liedje in mijn hoofd geen idee hoe die daar kwam maar ik raakte het niet meer kwijt. Gelukkig kan je alles op zoeken op you tube. Het was het lied van Nico Haak Foxy foxtrot met haar elastieke benen. enz. hahahahaha hoe kom je er bij??? Ik hou ook van allerlei soorten muziek. Mijn ouders hielden van popmuziek en rock en roll en mijn oma had de lp van ABBA. Samen mee galmen ;-)

    Lieve groet,dinah

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat leuk. Ik ken de meeste bands en nummers wel die je schrijft maar ik ben van eind jaren 60 en zat in de jaren 80 op de middelbare school dat was een andere muziektijd. Ik krijg meteen weer zin om die oude muziek op te zoeken op youtube. Groetjes Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik kwam al eens eerder even op bezoek bij deze sentimentel friday maar liet nog geen bericht achter...ik ben thank God niet met Duitse schlagers en Nederlandse muziek opgegroeid, mijn ouders hielden van Santana, Creedence Clearwater Revival en Motown muziek en daar ben ik ze dankbaar voor. Ik hou zelf heel erg van dansbare muziek en kan helemaal uit mijn dak gaan bij oude motown hits, die voorliefde voor 'zwarte' muziek is altijd gebleven. Verder heb ik eigenlijk heel weinig met muziek, heb het ook nooit opstaan. Het is hier altijd heel rustig in huis als ik alleen ben, lekker rustig voor ut kupke. Knuff!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Helaas...een prachtige blog...ook verdwenen

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Thank you so much for the detailed article.Thanks again.
    harga cetak buku

    BeantwoordenVerwijderen

Superleuk als je een reactie achterlaat, liefs Linda

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...